deak.istvan
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
9. biolgia
Tartalom
 
Biolgia httranyag
Biolgia httranyag : letkorok II.

letkorok II.

  2015.05.29. 19:19


 

 3. Trsas kapcsolatok

 1. Kulcsingerek

 A csecsem teljes mrtkben anyjra-utalt. Az anyai gymolt magatartst s a gyermeket szksg esetn vd anyai agresszit a csecsem ltvnynak, hangjainak s illatnak kulcsingerei is tmogatjk.

 Ltsi tn. vizulis inger az n. babafroma. A csecsem feje nagy - a testhossz 1/4-e. Vgtagjai rvidek (kurta s grbe lb), testrszei kerekdedek. Fejt magas homlok, nagy szem, pisze orr s pufk arc jellemzi. A zsrprnkkal merevtett arc a szopst segti, a pisze orr pedig nem akadlyozza azt. A rajzfilmek s jtk babk kszti tudatosan alkalmazzk ezt az ismeretet, pl. Bambi, Donald-kacsa, nyuszika, maci.

 Hallsi tn. akusztikus inger: Az jszltt magas, ”csipog” panasz- s rmhangjai. A hang azrt magas, mert hangszalagjainak hossza mindssze 6 mm.

 Szaglsi mn. kmiai inger: A ksrletek tansga szerint az anya kpes felismerni (kivlasztani) gyermekt az illatrl.

 2. Anya-vilg

 Az jszltt az s-bizalom vilgban l: az ismeretlen inger hatsra karjt kitrja (karolreflex), az odanyjtott ujjat ersen megszortja (fogreflex), s minden fl hajl arcra - szintn rkltten - mosolyog. Az arcfelismers rkltt voltt brkkal bizonytottak. Minl inkbb hasonlt egy bra az emberi arcra, a csecsem annl tbbet nzi.

 A csecsem fl ves korig n. anya-vilgban l: krnyezete, amelyrl tud: az desanyja. Jl rzkeli a msodlagos jelzrendszert, mely anyja lelkillapott tkrzi. Anyjnak minden rezdlse hat r, pl. hanghordozs, arcjtk, izmainak  ellazult v. fesztett llapota.

 Ekkor vsdik bele letre szlan az agykreg memrijba (nylvnyok s kapcsolatok) az anyai szeretet tudata. Ez a kapcsolat minden ksbbi szemlyes ktds smintja lesz (v. anyanyelv, anyafld, anyaszentegyhz.) E ktdst biztostja az anya

 brnek tapintsa, simogatsa, melege

 a megkapaszkods lehetsge

 szvdobogsa

 lgy hangja, ringatsa, mosolya, az anyatej ze biztostja.

 A gyakorta simogatott csecsem gyorsabban n. A harmadik vilg szmos orszgban az anya egsz nap htn hordja gyermekt.

 Ettl rez biztonsgot s bizalmat krnyezete irnt, s kezdetben ez minden tovbbi tevkenysg rm-oka is: hiszen az anya rl puszta ltnek, minden mozdulatnak. A vilg az anya ltal s kezdetben az anyrt lesz rdekess.

 A msfl hnapos csecsem mr tudatosan visszamosolyog az desanyjra.

 Az anyhoz val rmteli testi-rzelmi ktds bevsdse lesz a ksbbi szexulis s szli gymolt viselkeds alapja. Kiemelked jelentsg a testkontaktus rmnek megtapasztalsa. Azok a nstny majmok, melyek anya nlkl nttek fel, kptelenek voltak a norml prosodsra. A prosodst kerltk, a kzeled hm ell menekltek v. jobb esetben mozdulatlanul, elernyedve elterltek a fldn. Ha klykk szletett, azokkal kznysek vagy agresszvek voltak: eltasztottk v. fldhz vertk ket.  Rossz anyk lettek.

 Az anya nlkl l csecsemk kezdetben nygsek, majd sokig nysztenek (nem srnak).  Ezutn rzelmileg kiresednek (azaz nem telnek meg), rdektelenn tn. apatikuss vlnak, arckifejezsk kznyt mutat. A ksbbi kzeledst elutastjk vagy tlzottan mohn, telhetetlenl kveteleik.  Gyakrabban lesznek agresszvek - felnttknt pedig bnzk.  Nvekedsk visszamarad (v. lefogynak), nehezen tanulnak meg jrni s beszlni (4 vesen 1/4-k nem tud) s csecsemkorukban gyakrabban halnak meg.

 Flves anyahiny mr maradand lelki krosodst okoz. A gyerekek fejldse a hossz krhzi kezels "magnyban" visszaesik - ez az n. hospitalizmus jelensge. Tgabb rtelemben az anyahinyt rtik alatta.

 Flves korban megjelenik az arcfelismers – ettl kezdve idegen jelenltben berebb vlik. Eddig minden arcra mosolygott, ettl kezdve az idegen jelenltben berebb, feszltebb vlik.  Kzismert a  "nyolchnaposok idegenkedse". Az idegentl megijed: arct eltakarja v. csszva-mszva menekl.

 A csecsemk az idegen felnttektl flnek, "kortrsaiktl" azonban nem.  A tallkozsok sorn kvncsian letapogatjk egyms rct (szemt, orrt, szjt) majd mks arckifejezsekkel teremtenek kapcsolatot.

 Jellegzetes az ppen rdekesnek tartott jtkrt folytatott sszecsaps (konfliktus), mivel a magntulajdon fogalmt a csecsem nem ismeri. Ha akadlyba tkzik, agresszven kzd: t, rg - esetleg harap is. A csecsemket a szlknek kell sztvlasztaniuk majd egyszer szavakkal igazsgot kell tennik.

 

 2. Kisdedkor, 1 - 3 v

 1. Testi fejlds

 Msfl ves korra eltnnek a kutacsok - "ben a feje lgya". A csecsem mg ugyangy hasznlja mindkt kezt, de ekkorra kialakul a jobbkezessg (ritkn a balkezessg). Ktves korra szobatiszta lesz (1-3 v). Az ember viszonylag nehezen tanulja ezt meg, mivel seink vndoroltak. Ekkorra a kisded mr futkos. A hromves mr tkletesen uralja az n. "nagymotorikt": ugrl s egyenslyozva vgigmegy a homokoz peremn. A kor vgre alvsignye fl napra (12 ra) cskken. A polifzisos alvst felvltja az jszakai s koradlutni ktszakaszos alvs. A msodik szakasz a blcsdben s vodban csendes pihen nven ismeretes.

 2. rtelmi fejlds

 A gyermeknek egyedlll kpessge van arra, hogy a hallott szvegbl "kihalssza a nyelvtant". Szkincse rohamosan gyarapszik (1 ves - 5, 1.5 ves - 10, 2 ves - 50, 2.5 ves – 400), hrom vesen mr nyolcszz szt ismer.

 Beszde ktves kortl folyamatos, hrom vesen pedig gyermeki mdon de tkletesen kifejezi magt. rtelmes vilgot pt fel nmagban - irtzik az rtelmetlen szavaktl.  Ha egy hangalak szmra rtelmetlen, kiigaztja (pszichopata - "pici hpata", Dacia - "bcsija", fldrajz - "fldre rajzolnak").

 3. Trsas kapcsolatok

 1. Helyettest trgy

 Miutn a gyermek elgg "feltankolt az anyai szeretetbl", kifel fordul. Azonban az anyn-kvli vilg is csak az anya ltal - s kezdetben az anyrt - lesz rdekess. Ha egy felfedezton tall pl. egy kockt, ajndkknt anyjhoz viszi, s rmmel nyugtzza a megerst mosolyt. Kezdetben azrt mg ”az anyja szoknyjba kapaszkodik” a veszlyesnek tlt helyzetben (pl. idegenek). Az anytl val levlst az n. helyettest trgy segti, pl. kendcske, baba, maci. Ezt hurcolja magval s rzelmeit re vetti.

 2. Dackorszak

 A msodik v sorn n-tudatt szerepcsers prjtkok segtsgvel elmlyti. Trsval felvltva jtkot adogat, labdt gurigz. A harmadik v utn mr elgg ers az ntudata s biztonsgrzete ahhoz, hogy elkezdje nllstani magt. Ekkor kezdi hasznlni az "n egyedl", "de", "tegyl le" szavakat. njnek, akaratnak bvletben lehetetlen dolgokat is megkvn, vgyai kielgthetetlenek. A szlk azonban r kell hogy dbbentsk njnek hatraira. A szablyok ellen sznpadias hisztirohammal vlaszol. Kzben agresszven viselkedik s fldhz veri magt.

 

 3. Kisgyermekkor, 3-6. v

 1. rtelmi fejlds

 A "mirt-korszakban" a kisgyermek teljes ervel beleveti magt a szavak tjn trtn ismeretszerzsbe. Tudsvgya kielgthetetlen - folyton krdez. Leggyakrabban a "mi ez" s "mirt" szavakkal.  Az anya alig gyzi - nehz pl. egy hromves gyereknek elmagyarzni, "mitl megy a villamos?".

 2. Lelki fejlds

 A kisgyermeknek mgikus vilgkpe van. Megelevent tn. animista gondolkodsa mindennek letet tulajdont. Pl. a tz rmben lobog, a ceruznak pedig fjhat, ha faragjk. A kisgyermek rdbben kicsinysgre s az ebbl fakad szorongst kivetti. gya alatt kgyk rejtzhetnek, a szomszd szobban boszorkny lehet. A lpcshz homlyos zugban van egy lyuk, mellette trmelk, benne rozsds fmdarab. A gyerek nagyvben kikerli - elvarzsolt lnyek tanyja lehet.

 3. Trsas kapcsolatok

 1. Tekintly elv szablykvets

 A kisgyermek nem ltja t a szablyok rtelmt. Erklcsi letnek mrcje a mindenhatnak tekintett s szeretett szlk (s ltalban a felnttek) irnti engedelmessg. Megtudja, hogy hazudni, lopni csnya dolog. Ez kezdetben csak a felnttekre rvnyes s gy vli, gyermektrsainak mg hazudhat. Mikor engedelmes, a szablyokat sz szerint kveti. A kisgyermek nevelsben a szablyhiny (anarchia) s a tl sok szably (gtl-parancs) egyarnt kros lehet.

 2. Hasonlsgi mgia

 A kisgyermek igyekszik felkapaszkodni a felnttek rdekes s flelmetes vilgba (ktves kortl).  Felveszi apja kalapjt, szemvegt s krbehurcolja aktatskjt. Belebjik anyja kabtjba v. nvre magas sark cipjbe s a tkr eltt illegeti magt a ruhjukban. Nagy "lazn" zsebre vgja a kezt, mint a btyja.  A fi "cigarettzik", a lny "kifesti a szemt". Cselekedeteit az rdeklds s a hasonlsgi mgia vezrli (ha felveszem a ruhjt, olyan leszek mint ).

 3. dipusz-komplexus

 Az tves kisgyermek megsejti a nemisg titkt. Felismeri s megszemlli a nemek testi klnbsgeit: +/- ”ftyl”. Nemi mkdseket prblgat, pl. fi s lny sszerinti a nyelvt. Mereveds is fellphet.

 A gyermek krdezskdik - s leskeldik szlei utn.  Felismeri nemi hovatartozst - s az azonos nem szl helybe kvn lpni. Fltkeny lesz. Zavarja, ha apja eltte simogatja meg az anyjt. "Te leszel a felesgem", mondja a fi.  s kzben arra gondol, hogy "brcsak apu leesne a lpcsn""Apuval akarok aludni", mondja a lny. Anyja elutazott: "brcsak ne jnne vissza".  Ezeket a gondolatokat bntudat ksri.  Normlis esetben a gyerek hamar kinvi kptelen vgyait s trsai fel fordul. dipusz-komplexust lekzdi.

 (3) Alkalmi munkavllals

 Az vods felntt utnz jtkot jsztik. A mintavlaszts bellrl-kifel halad. Elsknt szleit utnozza. Papa veszi a kalapjt s dolgozni megy. Mama bevsrol s fz. Aztn egytt stlnak. Msodjra az "rdekes" foglalkozsok szerepeibe li bele magt. ”Tzolt leszel, s katona! Vadakat terel juhsz!” Boltos, sofr, masiniszta, kalauz, orvos lesz. Belenz a "baba" torkba, "meghallgatja a htt". A kisfi felkredzkedik a pap szszkre.

 nfegyelme nvekedtvel a kor vgre kpes lesz ngy rn t megli a padban s csak akkor szlni, ha engedlyt kap r. Kpes lesz negyed rn t egy dologra figyelni. Iskolarett vlik.

 4. nzetlensg

 Ltja hogy desanyjnak rmet szerez ha j s engedelmes - ezrt igyekszik gy tenni. titatjk az otthoni magatartsmintk, pl. kpess vlik az nzetlen tn. alturista cselekedetekre, pl. megosztja csokijt.  Ilyet az (hes) csimpnzklyk sosem tesz.

 

 4. Klykkor, 6-12 v

 1. Testi fejlds

 Az iskolarettsg minimum 20 kg-os testtmeget is felttelez s ltalban minimum 120 centimteres magassggal jr.

 Hatves korban megkezddik a serdlkorig (12 v) tart fogvlts: a tejfogakat felvltjk a marad fogak. A fogak torldsa, kuszasga esetn fogszablyzsra van szksg.

 2. rtelmi fejlds

 Az iskolarettsg felttele a negyed rs sszpontosts (osztatlan figyelem) egy adott feladatra. Az als tagozat vgre - tzves korra - ez az idsv hsz percre n.

 A kisiskolsnl megjelennek az nkritika alapjai. Sokszor egszen trgyilagosan llaptja meg, hogy "ez sikerlt" v. "nem sikerlt". Ez rsban, rajzaiban is rvnyesl - sokat javtgat, radroz. Idnknt ugyanannyi idt tlt az rssal mint annak javtgatsval - ez az n. "radr-korszak".

 A kor vgre rutinn vlnak az alapvet iskolai alapkszsgek: rs, olvass, szmols. Ezek hinya diszgrfia, diszlexia, diszkalkulia nven ismeretes.

 3. Lelki fejlds

 1. Nyolcvesek szorongsa

 A nyolcves klyk nha valsgos filozfus: elmlzik a vgtelen s a hall fogalmain. Beksznt a "nyolcvesek szorongsa".

 2. Klykromantika

 A kor vge fel falja a knyveket. Kedves szmra Robinson, aki kpes az ismeretlenben sajt vilgot teremteni. Ksbb romantikus regnyeket olvas, melyben a jellemek szlssgesek: hsk v. gonoszok, Egri csillagok, Winnetou. Ez a "romantikus korszak".

 3. Beltsos szablykvets

 Megjelennek a szablykvet jtkok. A fik gombfociznak, a lnyok ugriskolt jtszanak.  A szablyokat megrtik s klcsnsen ellenrzik. A klyk erklcsi lete levlik a felnttekrl - a szablyok bensv vlnak.  Megrti ket, beltja rtelmket, bensleg azonosul velk.

 4. Trsas kapcsolatok

 1. Bart

 Az anya s csald utn kvetkez kapcsolat a bart. A klykkor vgn lesz a legfontosabb. Sokat beszlgetnek, egytt kborolnak.

 Megesett, hogy egy nagy csald egy nnepi alkalommal egy csaldi fnykp ksztshez kezdett felsorakozni. Az egyik klykkorban lv csaldtagnak azonban jelen volt a bartja. A szervez megkrte a bartot, hogy lljon ki a fnykpezked csoportbl. A csaldtag klyk erre rvgja: ”Akkor n sem leszek a kpen!”.

 2. tprtols

 Ht v nyolc ves kor kztt (az ltalnos iskola msodik osztlyban) megy vgbe az n. tprtols. Ennek sorn a klyk nagyobb sorskzssget kezd rezni korosztlyos trsaival, mint a felnttek vilgval.

 Pl. hat vesen gy vli, hazudni rosszabb a felntteknek, mint a gyerekeknek. Kilenc vesen viszont mr a gyerekek prtjra ll, mivel trzi kiszolgltatottabb helyzetket.