4.2. Tanult viselkeds
2017.01.12. 17:43
4.2. TANULT VISELKEDS, B10M: 142-145. oldala
1. A tanuls fogalomkre
Memria
Az idegrendszer krnyezet hatsra vgbemen rvidebb-hosszabb ideig fennmarad vltozsa, mely az alkalmazkodst segti. Ember esetben:
Idegrendszer: dnten a nagyagykreg
Krnyezet
Bels vagy kls, bels pl. a szobatisztasg tanulsa vagy derkfjs ember vatos mozgsa
Id
Egy ismeretlen telefonszmot a visszhangmemria csak nhny msodpercig rgzt.
Az rzelmileg meghatroz sorsfordulk egszsges emberben nem trldnek soha.
Alkalmazkods: A memria ltrejttvel a krnyezet vltozsaira adott vlaszok hatkonysga n.
Tanuls: A memria felplse /Fog-149./.
Felejts: A memria trldse.
1. Bevsds tn. imprinting
Fogalma
Az llatok s ember estben jelentkezik
Egy adott idsvban kinylik a genetikai program s berdik az akkor megszerezhet tapasztalat.
Az adott idsv mn. idszak az n. rzkeny peridus.
Szli bevsds
A termszetesen kikelt kacsk kvetik anyjukat
A mestersgesen kikeltett kacsk kvettk a kutatt (Konrad Lorenz) vagy az ltala hzott manyag kannt.
A bevsdsre alkalmas id a kacsknl 13 – 16 ra kztt a legbiztosabb, s 32 ra utn vgleg elmlik. Ez az idsv a csirkknl 20-30 ra kztt van.
Szexulis bevsds
Kialakul a szexulis ktdsi kpessg az ellenttes nem fajtrshoz
”Az ember esetben a kisgyermekkor vgig, kb. hatves korig valsul meg a szexulis bevsds. /B10M-143./”
Jtk: Fis az autzs s indinos; lnyos jtk pogcsa sts s babzs
Felesg: Ember esetben megfigyeltk, hogy a frfi ltalban desanyjhoz hasonl testi s lelki alkat nt vesz felesgl.
Hasonl
Az ember esetben a mhen kvli egyedfejlds sorn az els hsz v dnt, ez id alatt folyik nevels. sidktl fogva ltezett a mester-tantvny kapcsolat.
A maugli-gyerekek ksbb nem tudtak szocializldni.
A jv irnt elktelezett mozgalmak szmra fontos a nevels pl. vallsos kzssgek.
2. Megszoks tn. habituci
Fogalma: Az ismtld kzmbs ingerek hatsa cskken.
Alkalmazkodst segt szrs: ”kiengedi a vizet”.
Pldja
A falapon msz ti csiga tsre visszabjik a hzba, idvel csak tapogatit hzza vissza, ksbb azt sem
A tengeri nyl (csiga) testnek adott pontjt megrintve visszahzza a kopoltyit, de idvel egyre kevsb. Nem a receptor frad mert msik pontot vlasztva jra kell tanulnia
A szemvegrl vagy karrrl egy id utn nem vesznk tudomst, de nem a receptor frad el. Van, hogy az ember keresi a szemvegt – pedig rajta van.
Lelki analgia: ”mr nem tudsz rdekelni”.
3. rzkenyts tn. szenzitizci
Fogalma: Az ismtld fontos inger hatsa n.
Alkalmazkodst segt szrs: ”felfogja az aranyat”.
Pldja
A szardnia rajba belehabzsol tonhal vgl mr az res horogra is rkap
Lelki analgia: ”na, most mr betelt a pohr”.
4. Trstsos tanuls mn. feltteles reflex, II. tpus tanuls
Fogalma
Ha a felttlen s feltteles ingerek egy idben hatnak, az agyi rz kzpontok kztt hd alakul ki.
Ennek kvetkeztben a feltteles inger is kpes kivltani a korbbi, felttlen ingerre adott vlaszt.
Ingerek: a felttlen inger biolgiailag fontos; a feltteles nem jelents, semleges.
Pldja: Pavlov kutyjnak a tanuls hatsra csengszra is megindult a nylelvlasztsa
Fogalomkre
Megersts a felttlen inger pl. tpllk
Eltols: Idben egyre ksbb jn a vlasz
Kialvs mn. felteltteles gtls: hosszabb ideig elmarad a megersts
Kiolts mn. felttlen gtls: egy j, ers inger tjkozdsi reakcit vlt ki s megsznteti a hidat.
5. Vezrl tanuls tn. operns tanuls, II. tpus tanuls
Fogalma: Az llat a vletlenl vgrehajtott mozgsai kzl az rgzl, amelyre jutalmat kap. A felttlen ingerhez viselkedselemet trst.
Pldja: Ha az hes galamb szemet kap, mikor megemeli a szrnyt, egyre tbbszr teszi majd ezt
Fogalomkre
Idomts alapja az, hogy az llat csak egyre pontosabb mozgsra – viselkedsegysgre - kap jutalmat.
Nevels: mdszerei kztt az egyik alapvet a jutalmazs s bntets.
Babona: tves trsts.
6. Beltsos tanuls /Fog-18./
Fogalma: Az llat az eszkzhasznlat viselkedselemeinek kombincijt trstja a felttlen ingerrel.
Pldja: Csimpnz dobozokat egymsra teszi, hogy elrje a mennyezetrl lelg bannt.
7. sztn
Fogalma: ”Az rkltt s a tanult elemek egytt valsulnak meg.” /B10M-126./
|