3.7. Közép-Magyarország
2015.04.27. 09:53
1. BUDAPEST
1. Földrajzi energiái
1. Magyarország fővárosa és egyben Közép-Kelet-Európa legnagyobb egyközpontú városhalmaza a Kárpát-medence népességi és gazdasági súlypontjában.
2. A Kárpát-medence legkedvezőbb területe a két alföld. Legnagyobb tája az Alföld. A főváros az Alföld Kisalföld felé tekintő nyugati kapujában jött létre, hegylábi vásárvonalon.
3. A Kárpát-medence legnagyobb vízfolyása a Duna. A főváros ennek legfőbb átkelőhelyénél – a Pesti-révnél – alakult ki, ahová az Északi-középhegység és a vízrendezésig nehézkesen és időszakosan átjárható Dunamenti-ártér 120 o-os szögben tereli az utakat.
Tájai
Alföld: Magas Pesti-síkság, Dunamenti-ártér: Alacsony Pesti-síkság és Csepel-sziget; Mezőföld
Dunántúli-középhegység: Budai-hegység, Pilis
Északi-középhegység: Gödöllői-dombság
2. Történeti földrajza
1. Római kor
A rómaiak korában a dunai limest (táborvárosok, tornyok, füst- és tűzjelek) védő Aquincum Alsó-Pannónia tartomány székhelye (106). Mivel a mai Nagykörút helyén még a folyam egyik fattyúága csordogál, az akkori révhely a mai Óbudai-sziget északi csücskénél van. Itt épül ki a polgárváros, a délinél pedig a táborváros. Mindkettő körszínházzal és fürdővel rendelkezik és boltíves vízvezetékük van. A helytartó palotája a szigeten áll. A limes megerősítése idején (Diocletianus) a pesti (akkor: barbaricum-i) oldalon ellenerőd épül: Contra-Aquincum. A települések összlakossága virágkorukban 30 000 fő.
2. Árpád kor
A hunok nagykirálya Attila, testvére pedig Buda. Idővel így kezdik nevezni a Várhegy környékét, míg északon, a római romokat tartalmazó városrész Óbuda lesz. A pest ősi magyar szó, mely barlangot és mészégető kemencét jelent. A (mai névvel) Gellért-hegy nagy, déli barlangját jelentette. E helynév a réven kel át a bal partra.
A római rév vidékét a magyar (megyer) vezértörzs uralja, s ennek emléke a későbbi nevekben is él: Békás- és Káposztásmegyer). Anonymus szerint a Csepel-sziget vezéri sziget lett, s nevét Árpád lovászáról kapta, akire a fejedelmi ménest bízzák (erre utal a későbbi Lórév település neve).
A mai Gellérthegy Pest városának szíve a pesti révnél, a folyam bal partján, az egykori Contra-Aquincum mellett, a későbbi Boldogasszony-templom (ma: Belvárosi Plébániatemplom) mellett indul fejlődésnek. A budai oldalon lévő Kelen-hegyet Gellért vére szentelte meg (1046, Gellért-hegy).
A hagyomány úgy tudja, hogy a Nagyboldogasszony templom elődjét Szent István építtette. A tatárjárás után IV. Béla parancsára az ország fővárosa a Várhegyen felépülő Buda lett (1246). A középkorban északi részén magyarok (Mária-Magdolna-templom), középső részén németek (Nagyboldogasszony-templom) élnek, a délin pedig a királyi palota épült fel (IV.Béla, Anjouk, Zsigmond, Mátyás).
3. Vegyesházi királyok
A mai főváros területe a vegyesházi királyok idején nagy lendületet vett. Pest középkori városfalai a mai Kiskörútnál álltak (pl: Hatvani-kapu: Astoria). A mai városterületen mintegy 40 település - zömmel aprófalu - népe éldegél. Pl. a Széll Kálmán térnél volt Tótfalu, a váralji Logod neve utcanévként maradt fenn, és számos mai városrész viseli az árpádkori falu nevét (Hidegkút, Békásmegyer, Káposztásmegyer, Palota, Soroksár, Csepel, Szentlőrinc). Rákos-mezeje az országgyűlések színhelye volt (innen indult Dózsa).
4. Hódoltság
A Hódoltságban Buda - bár vilajet székhelye lett - főváros helyett egy hadak-dúlta végvidék központjává vált. A nagyjából évente cserélődő pasák alatt a török sokat rombolt és alig épített (bástyák, a Király-fürdő a legősibb megmaradt fürdője a városnak, Gül-baba dervisfőnök síremléke a Rózsadombon). A vári katonaság még az általa lakott épületeket sem tartotta karban (beszakadó tetők, omladozó falak). És örökre rommá lett a lőporraktárként használt középkori királyi palota.
Buda várát ekkoriban tízszer ostromolták és az aprófalvak nagyrészt elpusztultak. Néhány száz lakos élte túl Buda visszavívását.
5. Habsburg uralom
A kuruc háborúk után a bécsi udvar nagy fontosságot tulajdonított annak hogy Buda és környéke biztosan kezében legyen. Ezért a meginduló 'új-honfoglalás' során a Km. központi térségét németekkel telepítették be. Buda-Pest lakóinak 1800 k. 80%-a, 1850 k. még mindig 65%-a volt német. Az utcákon járó könnyen egy szép fekvésű osztrák kisvárosban érezhette magát. Magyar szót csak a kisszámú 'jövevény'-től hallhatott.
Földrajzi energiáinak köszönhetően a város fokozatosan visszaszerezte gazdasági, politikai és tudományos központi feladatkörét. Kultúrális (egyetem, múzeum, akadémia) intézményei és palotái (királyi, főúri) révén válik ismét jelentőssé. A budai hegyek lábán díszlő szőlők budai borvidékké fejlődtek (filoxéravészig, 1890 k.). Rohamos fejlődését a terménykereskedelemnek köszönhette. A gyapjút és gabonát Bécs felé szállították, kezdetben a partról vontatott bőgőhajókon (50 ló vagy ember, 30 nap), majd gőzhajókon (1831-től, 3 nap), végül pedig vasúton (1846-tól).
6. Monarchia
A Monarchiában a lendületes fejlődésnek induló ipara főként a mezőgazdasággal és közlekedéssel függött össze.
Mezőgazdasági gépgyártás: vetőgép, kombájn, cséplőgép.
Élelmiszeripar: 14 óriásmalom (szivattyúzás csövön át az uszályokból, iparvágány a malomba, a hétféle liszt fő piaca Ausztria és Csehország), ferencvárosi vágóhidak, budafoki pezsgőgyártás, kőbányai sörgyárak.
Közlekedési gépgyártás: gőzhajók és uszályok. Vagonok és mozdonyok (1873-).
Az ipar fejlődését a közeli barnaszén segítette (Salgótarján - szénvasút).
A trianoni békediktátum előtt a Budapest a hozzá tapadó iparvárosokkal együtt (pl. Újpest, Kispest) a Magyar Királyság gépgyártásának 70%-át adta.
Budapest 1872-ben jön létre Óbuda, Buda és Pest egyesülésével. A rendelet a következő évben lép hatályba. Ettől kezdve nagyszabású építkezések folynak. Kétszeresére bővül a Budavári Palota (300m hosszú dunai oldala a városkép meghatározója lett), Halászbástya (egykor tényleg a halászcéh védte helyét), hidak, Szent István-bazilika (Szent István ereklyéje a e: Szentjobb), Parlament (270m hosszú dunai oldal, 100m magas, ma: korona), Kisföldalatti (Eu: 2.), Operaház, Hősök-tere, Városligetben: Műjégpálya, Vajdahunyadvár, Széchenyi-fürdő, Állatkert.
A nagyrészt bevándorlókból álló lakosság számára bérházak épültek. A pesti oldalt egy mocsaras holtág szelte át (Széchenyi ide csatornát álmodott) -- ezt a sávot nem lehetett beépíteni -- ez lett a Nagykörút. A peremterületek főként családi házak révén gyarapodtak.
Lakossága a bevándorlás útján rohamosan nőtt - valódi nagyvárossá lett (a mai határokat tekintve kb. 250e -- 1.25m). Közben pedig elmagyarorosodott. A magyar nyelvűvé vált zsidóság aránya a korszak végére 20%-ot ért el. A kiváló üzleti érzékkel rendelkező népcsoport közvetve-közvetlenül a magyar ipar felét működtette. A romantikus-mór stílusban épült Dohány-utcai zsinagóga Közép-Európában máig a legnagyobb (a Bazilika megépítéséig a főváros legnagyobb egyházi épülete volt). Ma is térségében van a hithű zsidóság (10e fő) szellemi központja (Közép-Európa egyetlen rabbiképzője, rituális fürdők, kóser élelmiszerboltok) - és a szomorúfűz-alakú holocaust-emlékmű.
A korszak végére megvalósulni látszott a magyar álom: az ipari fejlődés, a vasúthálózat és a nagy építkezések, de legfőképpen a Bécsnél nagyobb - az államalakulat felére kiterjedő vonzáskörzet - révén a Monarchia legfőbb városává kezdett válni. (A Magyar Királyság a birodalom gazdasági erejének kb. harmadát jelentette.)
7. Csonakország
A békediktátum után a háromszor nagyobb területnek 'méretezett' főváros csonka-országban túlsúlyossá vált (pl. a gépgyártás 80%-a). Ipara nyersanyag- és piachiánnyal kűzdött. Malomipara lehanyatlott, szerepét az olcsó munkaerőre települő textilipar vette át (leghíresebb üzeme: Goldberger). Ennek ellenére - mivel a főváros az egyetlen jól fejlődő térség maradt - a további bevándorlás megállíthatatlan volt. A Fiumei tengeri kikötő elvesztése után Duna-tengerjáró hajók számára épült ki a Csepeli Szabadkikötő.
Lendületes fejlődésnek indult a tudásigényes fővárosipar. Ezek között legjelentősebb volt a korabeli csúcstechnia: az elektrotechnika. Az állam hatékony segítsége és saját tehetségük révén magyar egyetemi tanárok, tudósok és kutatók bontakozhattak ki: az általuk kifejlesztett termékek a világpiaci versenyben arattak diadalt és a mai 'fejlett nyugat' vásárolta őket (Svájc, Olaszország). Ilyenek voltak a Bródy-kriptonizzók, a rádiókészülékek, a Kandó-villanymozdonyok és a Ganz-gyár erőművi berendezései. Az utóbbiaknak (erőművek, transzformátorok) nagy szerepe volt abban hogy a korszak végére a lakosság 70%-a árammal ellátott településeken élt. Gyors fejlődésnek indult a gyógyszergyártás (Richter) is.
A II.Vh. alatt a 'német élettér'-ben a fővárosi gyárak lettek a hadiipar központjai (melyek együttműködtek a győri, salgótarjáni, diósgyőri társaikkal). Rohamlövegeket (Zrínyi), tankokat (1000 db: Toldi, Turán), páncélautókat (Csaba), teherautókat (Rába-Maros), terepjárókat (Rába-Botond), repülőgépeket (300db: Héja vadászgép, Sólyom bombázó), légvédelmi ágyúkat (Nimród), kézifegyvereket (700e: géppuskától a pisztolyig) gyártottak. A műszeripar légvédelmi és tüzérségi irányzóberendezések mellett a német tengeralattjárókhoz is szállított periszkópokat. A hadiipar legfőbb, sokoldalú üzeme a csepeli Weiss Manfréd művek volt (I.Vh. konzervgyár - bádogüzem - töltényhüvely - töltény - ágyú - .. repülőgépmotor II.Vh.).
8. Kommunista diktatúra
A kommunista diktatúra kezdetén iparát extenzíven fejlesztették, majd a későbbi évtizedekben hagyták elavulni. A rendszerváltás előtt a keresők 40%-a dolgozott az iparban (ma a tizede). A barnaszéntüzelés miatt a téli hidegtó-helyzetekben előfordultak a sötét nappalok. A légszennyezési csúcs 1965-ben volt.
1950-ben hozzákapcsolták vonzáskörzetének belső részeit (pl. a peremi iparvárosokat: Újpest, Kispest, Csepel), ezzel területe 525 km2 lett (máig). A tovább duzzadó fővárosban az állami kezelésbe vett bérházak lepusztultak, a külső részeken pedig rohammunkában épültek a lakótelepek. Kezdetét vette a metróhálózat kiépítése (1970-).
A szocializmus alatt az egykor csúcstechnikai ágazatok fejlesztése megszűnt, az ipar fokozatosan felélte műszaki tartalékait (oktatás, kutatás, fejlesztés). Az még hagyján, hogy nem születtek újítások, de még a másutt kifejlesztett és már széleskörűen alkalmazott gyártási eljárásokat sem vették át. A magyar ipar elavult. Az ünnepelt munkásság körébe az országban egymillió anyagmozgató tartozott. A kommunista vezetés a számok bűvöletében tovább erőltette az energiafaló, környezetszennyező - és nálunk a megfelelő nyersanyagokat is nélkülöző - nehézipar fejlesztését (pl. eocénprogram). Számos üzem - a kaotikus 'szerkezetátalakítási', 'támogatási', 'megsegítési' tervek mellett - munkásaival együtt tartósan, évről-évre 'termelte a veszteséget'. Végül ezek a beruházások is elmaradtak, az ország máról-holnapra élt. Az egyre élesebben megmutatkozó lepusztulást a 'gulyáskommunista-frizsiderszocialista' ország vezetői külföldi kölcsönök felvételével fedték el - felélve múlt után a jövőt.
9. A rendszerváltás után
1. Általános jellemzők
A belvárosban létrejött az ún. bankövezet (beton-üveg paloták). Lendületet vett a bérházak felújítása. Megjelentek a hajléktalanok. Bevásárlóközpontok és a tehetősebb rétegek számára lakóparkok épültek.
Népességfogyás: A vonzáskörzetbe való kitelepülés miatt a főváros lakossága az országos átlagnál is jobban csökken (1981-2003: 2060m -- 1.75m fő). A háztartásoknak csak a felében van gyerek (1.4).
Gazdagság: A rendszerváltás óta a külföldi tőke 2/3-a a fővárosba érkezett. Budapest az ország leggyorsabban fejlődő és leggazdagabb része lett: az egy főre jutó jövedelem az országos átlag kétszerese.
2. Ipari összeomlás -- 'alkatrészgyártó nagyhatalom'
A rendszerváltás után a világpiaci verseny könyörtelenül megmutatta, mit érnek a kommunista szólamok és 'hol a helyünk' a világgazdaságban: a tízezreket többé-kevésbbé (kapun belüli munkanélküliség) foglalkoztató szocialista nagyüzemek kivétel nélkül, szinte egyik napról a másikra összeomlottak (ezt helyenként a szó szoros értelmében így volt: a veszteséget termelő üzemek némelyikét ugyanis felrobbantották).
A nagy gyárak vidéke a rendszerváltás óta rozsdaövezet. Az omladozó épületek udvarát felveri a gyom, betört ablakokon fütyül a szél, rozsda emészti az ósdi gépeket. A szocializmus évtizedeire a romok mellett egy-egy falra-mázolt diadalittas vagy buzdító jelszó emlékeztet. A kerítéseken belül kutyás őrző-védők vigyázzák néhány, újonan alakult kisüzem vagyonát. Emberek azonban alig lézengenek az egykor tízezreknek kenyeret adó gyáróriások helyén.
3. Gazdasága
1. Gazdaságszerkezete, 2010; /Döv-1244./
Budapest gazdasága
|
Érték
|
Kereső
|
Mezőgazdaság
|
5
|
1
|
Ipar
|
25
|
16
|
Szolgáltatások
|
50
|
83
|
o
Budapest
|
%
|
|
Pénzügyi tevékenység
|
70
|
Döv-1246.
|
Külföldi tőke
|
50
|
Döv-1244.
|
Felsőoktatás, hallgató
|
45
|
|
Vendégforgalom, pénz
|
40
|
Döv-1244.
|
2. Ipar
A külföldi óriásvállalatok az EU-átlagbér hetedéért dolgozó olcsó munkaerő kihasználására telepítettek jelentős alkatrészgyártó és összeszerelő ipart Magyarországra. A magyar gyári munkások zöme primitív szalagmunkát végez: legfőbb eszközeik a csavarhúzó és forrasztópáka. Gyakorlatilag a drágább ipari robotokat helyettesítik.
Az ilyen munkában eltöltött évek hatására az intelligenciaszint csökken. Az óriásvállalatok a gazdaságban szigetekként működnek: alig van kapcsolatuk a magyar kisvállalkozásokkal vagy egymással. Szinte kizárólag külföldi anyavállalatukkal kereskednek. Ez a vállalaton-belüli kereskedelem adja a 'magyar' export 3/4-ét. És ezt mutatja a külkereskedelem szerkezete is: Magyarország döntően gépeket és alkatrészeket exportál - gépeket, alkatrészeket + szénhidrogéneket importál.
Egyes nagy múltú és jó szakembergárdával rendelkező gyárakat a külföldi tőke arra méltatott, hogy - a munkások kb. kétharmadának elbocsátása mellett - pótolja az évtizedeken át elmaradt beruházásokat. A 'szintre hozás' tehát megtörtént - a magyar ipar lényegében megszűnt.
3. Szolgáltatások
1. Oktatás
Budapest iskolaváros. A városhalmaz egyetemein és főiskoláin tanul a magyar felsőoktatás hallgatóinak közel fele (43%-a).
Mennyiségi növekedés
A szocializmus évtizedeiben a felsőfokú oktatásba az ifjúság tizede juthatott be - napjainkban harmada. A közeljövőre vonatkozó tervek szerint pedig a fele fog bejutni.
A mennyiségi növekedés egyrészt örvendetes, másrészt a 'tömegtermelés' veszélyét: az oktatás minőségének hanyatlását rejtheti magában.
Nevezetes állami intézmények
Eötvös Loránd Tudományegyetem, r: ELTE: Magyarország legnagyobb és első máig fennálló egyeteme. Pázmány Péter, Magyarország hercegprímása alapította Nagyszombatban. 1777-ben Budára, majd Pestre költözött (1784), Legfőbb karok: bölcsészet, jog, természettudomány.
A főváros az orvosi, műszaki, közgazdasági felsőoktatás legfőbb központja. Leghíresebb egyetemek: Semmelweis Orvostudományi Egyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem ('Műegyetem'), Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem ('Közgáz'), Nemzeti Közszolgálati Egyetem.
Nevezetes egyházi intézmények
Budapesten a négy történelmi vallás egyetemi székhelye: Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Károli Gáspár Református Egyetem, Evangélikus Hittudományi Egyetem, Országos Rabbiképző Intézet - Zsidó Egyetem.
2. Vendégforgalom
Budapest a jelentős kultúrális vendégforgalom (műemlékek, 100 múzeum) mellett fürdőváros is (Gellért szálló, Aquincum, Margitsziget).
Vendégforgalma a Balatonnal azonos súlyú, az országos vendégforgalmi bevételek 40%-át adja. A főváros jövedelméből azonban ez csak 5%-ot jelent.
3. Közlekedés
Belső közlekedés: Az autózás mellett a metró-, autóbusz-, trolibusz- és villamoshálózatra, valamint a HÉV-ekre épül. Helyi érdekességek: kishajók, sikló, fogaskerekű, libegő.
Vonzáskörzet: Településeivel az autózás mellett a HÉV, a budapesti (BKV) és távolsági autóbuszok (Volán) és a vasút biztosítja a kapcsolatot.
Országos és nemzetközi közlekedés-szállítás
Budapest Mo. és a Km. legfőbb közúti és vasúti csomópontja és hídvárosa.
A magyar közútrendszer központját a Lánchíd budai hídfőjénél lévő 0-kilométerkő jelzi. A rendszerváltás óta épülő M0-ás körgyűrű a főváros átmenőforgalmának csökkentését szolgálja.
Hídváros: 8 közúti és 2 vasúti hídján bonyolódik a Dunántúl és a keleti országrész átmenő forgalmának 80%-a. A rendszerváltás óta épült a Lágymányosi híd.
Vasúti csomópont: 3 nagy személypályaudvara (Nyugati-, Keleti-, Déli-) és 7 nagy teherpályaudvara révén a Kárpát-medence legnagyobb vasúti csomópontja.
A nemzteközi légiközlekedés központja a Ferihegyi Repülőtér.
A trianoni békediktátum után épített Csepeli Szabadkikötő a dunai hajózást szolgálja.
A vezetékes infrastruktúra országos központjai Százhalombatta (Adria- és Barátság kőolajvezetékek, Testvériség földgázvezeték) és Albertírsa (Vinnyica-Albertírsa nagyfeszültségű távvezeték).
4. Pénzügy
Budapestről írják, hogy "... a pénzügyi tevékenység ... a főváros részesedése meghaladja a 70%-ot. Budapest a magyar pénzügyi élet egyértelmű központja..." /Döv-1246./
A külföldi tőke az országos átlagnál 3x nagyobb arányban érkezett Budapestre és 2x nagyobb arányban a vonzáskörzetbe. Budapestre érkezett az összes külföldi tőke 50%-a, a vonzáskörzetbe pedig további 15%-a.
4. Szerkezete
1. Belső munkahelyöv
V. kerület
Magyarország pénzügyi központja, ún. bankövezet: bankok (OTP - Mo-1.), biztosítók, BÉT (Budapesti Értéktőzsde, tőszdeindexe a BUX). Prága és Varsó megelőzi.
Északi része a Hivatalnegyed: Magyarország politikai és államigazgatási központja. Itt van a Parlament és a minisztériumok. Viszonylag fiatal, sakktábla-alaprajzú (tervezett), 'századfordulós' városrész.
Déli része a sokoldalú Belváros. Ősi emléke Contra-Aquincum romja és a Belvárosi Plébániatemplom. Nevezetes sétálóutcája a fényűző üzletekkel teli Váci-utca. A dunaparti szállodasor ismert szállói a Forum és Atrium.
I. kerület mn. Várnegyed
A kultúrális vendégforgalom vonzóhelye. Ősi emlékei a Mária-Magdolna-templom csonkatornya (a török előtt a magyarok temploma, a hódoltság alatt a 10 templomból ezt hagyták meg a magyaroknak: a felekezetek közösen használták) és a Mátyás-templom (IV.Béla építtette, Károly Róbert koronázása, Mátyás esküvői, Gül-baba halála, Ferenc-József - az utolsó magyar király - megkoronázása a kiegyezéskor). A Sándor-palota a magyar miniszterelnökök hivatala volt (Sándor Móricz, az 'ördöglovas' palotája volt, a kiegyezéstől a II.Vh-ig a magyar miniszterelnök havatala, napjainkban a hivatal visszaköltözése politikai kérdés). A Budavári Palota Magyarország legnagyobb műemlékegyüttese. Benne van a Nemzeti Galéria és az Országos Széchenyi Könyvtár. Híres szállója a Hilton és kilátóhelye a Halászbástya.
2. Belső lakóöv
'Századfordulós', 4 emeletes, belsőudvaros, függőfolyosós bérházak. A szocializmus alatt lepusztultak. Néhol végletesen: hulló cserepek, repedező falak -- megroggyanó házak, leszakadó függőfolyosók, aládúcolás, szemetes foghíjtelkek.
Néhol gettósodás, a: slumosodás: Tehetősebbek elvándorlása, nyugdíjasok maradnak, romák bevándorolnak, Törvénytelen lakásfoglalások -- kilakoltatás + lefalazott ajtó-ablak. Bűnözés -- 'bekamerázás'. Szomorú adat, hogy az itteni kerületek között van olyan ahol a születéskor várható élettartam a periféria-országokéval egyezik (Szíria).
Felújításuk folyamatban, néhol szépen felvirágzó részek, hangulatos sétálóutcákkal, köztéri rendezvényekkel.
3. Külső munkahelyöv
A 'századfordulós' ipari fellendülés során, sokszor a rendező pályaudvarok közelében felépült gyártelepek (pl. Újpest, Kőbánya, Csepel) alkották.
Az egykori gyárak helyén a rendszerváltás óta raktárak, nagykereskedelmi telepek, bevásárló- és szórakoztatóközpontok de méregdrága lakóparkok (pl. MOM-park) is megjelentek.
Megmaradt főbb vállalatai: Gyógyszergyártás: Richter (K,), EGIS (K), Chinoin (Ú). Elektrotechnika: Tungsram (Ú). Élelmiszeripar: Danone - tejipar (K), Unilever - növényolajgyár (Rákospalota), Stollwerck - édesipar, Dreher - sör (K), Pannonvin - pezsgő (Budafok).
4. Külső lakóöv
1. Általános jellemzés
Budai oldalon gyakoriak a villanegyedek (leghíresebb a Budai-hegyek kiugró fokán a Rózsadomb. A házakban úszómedence, szauna, tornaszoba. Érdekesség: postaládavásárlás). Egyes budai kerületekben a születéskor várható élettartam a centrumországokénak megfelelő (Németország). A pesti oldalon főleg családi házakból áll.
2. Panel
Lakótelepeken él a fővárosiak harmada. Vannak rosszhírűek (Havanna) és keresettek (a rendszerváltás után épült Káposztásmegyer: 'silók' helyett emberi méretek, az otromba, szürke téglatestek helyett változatosabb színek és formák) is.
A legnagyobb lakótelepek városnyiak. Újpest-Városközpont, Újpalota és Békásmegyer egyaránt 40-50e ember otthona. A lakótelepek építése során a lakótömbök mellett aránytalanul kevés közintézmény épült. Ez a lakosságra nyomasztóan hat. Kedvezőtlen adottság az is hogy a háztömböknek nincs előkertje: a köztük lévő osztatlan zöldterület számukra 'senki földje'. Ha az önkormányzat nem gondoskodik róluk, szemetessé válhatnak.
A tömbházak többnyire rohammunkában, hanyagul épültek, és felelőtlenül rövid életidőre tervezték őket (akadnak 30 évre tervezettek is -- 'panelbomba').
Energiafalók: A lakótelepet fűtő erőműből a lakótömbök felé tartó melegvizes csövek gyengén szigeteltek: ki kellene ásni az egészet és rendesen szigetleni őket.
Az egyes panellapok közti homlokzati- és tetőszigetelés gyenge, a fűtőtestek végüket járják, a nyílászárók huzatosak. A központi fűtés szabályozhatatlan: csak azonos erővel fűthetik az egész tömb lakásait. Ezt a lakó fizeti akkor is, ha munkába megy - vagy két hétre elutazik.
A lakásonkénti vízfogyasztás eredetileg nem mérhető, ha nem veszik meg egyénileg a vízórákat, minden a 'közösbe' megy és nem érdemes takarékoskodni.
A lakások közötti hangszigetelés hiánya a családi élet intimitását veszélyezteti.
A lakótömb felújítását csak akkor lehet megvalósítani, ha minden lakó kifizeti a részét (1.5m ft). Ennek az esélye gyakorlatilag zérus: a lakók tizede a havi közüzemi díjakat (minimálbér fele) sem képes fizetni. Próbálnak kisebb laksába költözni, ha nem sikerül -- a szolgáltató vállalat a hiányzó összegeket leírja a lakás értékéből -- végül bekövetkezhet a kilakoltatás.
Mivel a közüzemi költségeket terület alapján fizetik, a kétszobás és négyszobás ára között alig van különbség.
5. Környezeti kapcsolatok
1. Levegő
Csúcsa a magas kéntartalmú barnaszénnel való tüzelés miatt 1965-ben volt. Akkoriban előfordultak sötét nappalok. Manapság - az ipar összeomlásával - a legfőbb szennyező már a gépkocsi-közlekedés.
A nyári ún. fotokémiai mn. Los-angelesi-típusú szmogot a nitrogén-dioxidból az erős közvetlen napsugárzás hatására képződő ózon okozza.
A téli füstköd mn. Londoni-típusú szmog a két hétnél tartósabb hidegtó-helyzetben válhat veszélyessé.
Mivel a fővárosban a leggyakoribbak a nyugati szelek, a Budai-hegység erdeinek légszűrő szerepe van, a "a főváros tüdeje". A városi szennyezőanyagok pedig általában a Dabas-Kecskemét térségben ülepednek le. A forgalmas utak, vasutak mellett a zajszennyezéssel szemben helyenként hangfogó falak védenek.
Ha éjszaka közeledünk a városhoz, a lebegő porszemcséken szóródó fénysugarak miatt gyakorta fénykupoláját pillanthatjuk meg először. Ha a városból nézzük az - egyébként derült - eget, ritkán látjuk a csillagokat. Ezt fényszennyezésnek nevezik ('fény-üvegházhatás').
2. Víz
A városlakók a Duna jégkori kavicsának parti szűrésű vizét isszák, melyet csápos kutakból pumpálnak a vezetékhálózatba. Az akár 1m-es átmérőjű főnyomócsövek néhol életveszélyesen elavultak. A vízadó kutak 60%-a Szentendrei-szigeten van.
A legfőbb szennyvíztisztító Csepel-sziget csúcsán épült. Korábban a szennyvizek 80%-a megfelelő tisztítás nélkül ömlött a Dunába.
3. Szemét
A városi szemét kétharmadát a rákospalotai szemétégető nyeli el (évente 2 m3/fő).
6. Vonzáskörzet
1. Alapadatok
Egység
|
m fő
|
forrás
|
m össz
|
Budapest
|
1 ¾
|
2014
|
1.75
|
és városhalmaza
|
¾
|
|
2.50
|
és egyéb Pest-megye
|
½
|
2012
|
3.00
|
Budapest 23 kerületre, Pest megye 18 járásra oszlik.
A városhalmazba további 80 település tarozik.
Budapest városhalmazában lakik az ország népességének 25%-a és itt termelik a GDP 40%-át.
Pest megye székhelye Budapest, de ”a megye térképe lyukas”, mert annak a főváros nem része. Pest tehát egy olyan megye, melynek székhelye nincs a megye területén.
2. Népmozgalom
"Budapest vonzása kisebb-nagyobb mértékben ... egész Pest megyére kiterjed, s azt hazánk központi körzeteként fogja egységbe." /Pro10-104./
Magyarország egyetlen olyan nagyobb térsége, melynek népessége nő. A bevándorlók számára sok új ház épül. A közlekedési folyosók közelében lévő kellemes, zöldövezeti helyeken, a budai oldalon inkább a fővárosból kitelepülők, a közlekedési holtterekben, szegényesebb vidékeken, a pesti oldalon a fővárosba betelepedni-vágyók telepednek meg.
3. Mezőgazdaság
Másfél évszázaddal ezelőtt a vizenyős rákosi réteken tejelő szarvasmarhák legeltek, Kőbánya sertéshízlalásáról volt nevezetes, a budai hegyek lábánál pedig gondosan kapált szőlők díszlettek (filoxéra-kipsztította Budai borvidék). Napjainkban a virágok (Rozmaring, Sasad) és a zöldség-gyümölcs (budafoki gombás-pincék, vecsési káposzta, Szentendrei-szigeti eper, marosi 'gurulós málna', 'nógrádi rózsaburgonya') termesztése jelentős a főváros környezetében. A magyar főváros környéke a Kárpát-medence legbelterjesebben művelt területe. A közlekedés fejlődése révén azonban az ország bármely zugából gazdaságosan elérhető a fővárosi piac.
4. Ipar
A bolygóvárosok (létrejöttük idején még) környezetszennyező iparuk révén átvesznek a főváros környezeti terheléséből (Vác, Százhalombatta).
5. Szolgáltatások
A rendszerváltás óta a sztrádák mellett óriásparkolós raktáráruházak nőttek ki a földből. Valamint a külföldi óriásvállalatok alkatrész- és késztermék-lerakatai ('logisztikai-központok'). Az 'óriás-doboz'-ok építése során a könnyűszerkezetes építőipari csúcstechnikát alkalmazzák.
Pihenőövezetek: A zsúfolt főváros lakói kirándulnak városaiba (Szentendre), hegységeibe (Budai-hg. - Normafa, Pilis, Visegrádi-hg. - Dobogókő) vagy a Dunához (pl. Soroksári-dunaág, Dunakanyar).
2. PEST MEGYE, ¾ m fő
Járások
Északkelet (5) Dunakeszi, Vác, Szob; Gödöllő, Aszód
Kelet (3) Vecsés, Monor, Nagykáta
Délkelet (6) Szigetszentmiklós, Gyál; Ráckeve, Dabas, Nagykörös, Cegéld
Nyugat (4) Érd, Budakeszi, Pilisvörösvár, Szentendre.
1. Dunakeszi, 41 000
Gyorsan népesedő város a Pesti-síkság északi részén, a Duna és a 2-es főút mellett.
Nevében a folyam mellett a honfoglaló keszi törzset őrzi.
Vagongyárában (1926-) személykocsikat készítenek (pl. az ausztriai vasutak számára).
2. Vác, 33 000
Város a Nyugati-Cserháthoz tartozó Naszály lábánál, a Váci-félmedence északi kapujában, a Duna mellett.
Szent istváni püspöki székhely. A város a török időkben 30-szor cserél gazdát és fokozatosan elpusztul.
Habsburg uralom alatti épült a Gombás-patak barokk szobrokkal ékes kőhídja, Magyarország egyetlen diadalíve, a Kőkapu (Mária-Terézia tiszteletére - bár nem ment át alatta, 15 m magas, 1764) és a mai, klasszicista stílusú székesegyház (1761-1777). Ide vezetett az első Kárpát-medencei vasút (1846).
A Naszály szívkagylós mészkövét fejtő cementgyára a hegy részleges elbányászásával járt - tájsebet okozott (rn. Dunai Cementmű r. DCM, ma a Duna-Dráva Cement és Mészműhöz tartozik). A Forte fotokémiai gyár a Kodak cég leányvállalataként alakult (1922). Fényképpapírt, röntgenfilemt, előhívó vegyszereket gyárt. Tejipari cége a Naszálytej.
3. Szob, 3 000
Fiatal törpevárosunk (2000) és egyben járási székhely az Ipoly dunai torkolatánál.
A határában lévő Csák-hegyen működik a Börzsöny-hegység legnagyobb andezit lávakőzet bányája.
Vasúti határállomás Szlovákia felé.
Nagymaros
A falu környékén termesztik a 'gurulós' marosi málnát.
A település a tervezett Bős-nagymarosi vizierőműrendszer révén vált ismertté. Itt épült volna meg a csúcsrajáratott bősi erőmű árhullámait felfogó gát.
A település temploma adott helyet az első (1973) nagyszabású katolikus ifjúsági találkozóknak.
Nagybörzsöny
A falunak épen megmaradt Árpád kori temploma van.
A középkorban az itt letelepedő szász bányászok a hegységben rezet és aranyat bányásztak. Az itt fejtett kőzetből írták le a tellúr elemet.
4. Gödöllő, 33 000
A városban ”… műszer- és gyógyszergyár működik. Fontos felsőoktatási központ.” /Fr8N: 182-183./
Város a Gödöllői-dombság vízválasztóján, a Rákos-patak forrásvidékén, az M3-as autósztráda mentén, HÉV végállomásnál.
A Máriabesnyői kegyhelyhez egykor "képes fák" vezettek - alattuk imádkozott és pihent meg a búcsújáró nép.
A Grassalkovich-kastély (a "magyar Versailles") Mária-Terézia kegyeltjéé volt, Ferenc-Jószef és Horthy Miklós lakta majd szovjet-orosz laktanyaként lett rommá. A rendszerváltás után felújították.
Az uradalomban mintagazdaságok voltak (burgonyatermesztés, baromfitenyésztés, méhészet). Részben ennek köszönhette egyetemét (1950-, a rendszerváltás után Szt.István Egyetem), melyben ma is kimagasló a mezőgazdaság tudományok oktatása.
Gyógyszer- (oltóanyagok) és elektronikai (Sony) ipara jelentős.
Járásában van
Mogyoród
A település határában épült a Forma-1. autóversenyek számára a Hungaroring (1986, a 4km-es pályát 20 kanyar nehezíti, a lelátókon 200e néző foglalhat helyet).
Pécel: A világhíres rézkori Péceli Műveltség leírási helye.
Isaszeg: A Tavaszi Hadjárat jelentős csatahelye.
5. Aszód, 6 000
Régi-új kisvárosunk (1761, 1991) a Gödöllői-dombság és a Hevesi-sík határán,
Gödöllő és Hatvan között félúton, az M3-as mellett.
Nevét a Galgának adózó időszakos vízfolyásáról kapta (a Berda-patak volt az aszó; Aza, 1401)).
”A Galgamente fővárosa”.
6. Vecsés, 20 000
Pesttel összeépült kisváros, járási székhely, a Szolnokra vezető 4-es főút mentén.
Nagymúltú élelmiszeripari terméke a ”vecsési káposzta”.
Vendégforgalkmi eseménye a ”Káposztafeszt”.
7. Monor, 18 000
Kisváros, járási székhely a Gödöllői-dombság és a Magas-pesti-síkság határán, a Szolnok felé vezető 4-es főút mentén.
8. Nagykáta, 12 000
Kisváros, járási székhely, ”A Tápió-vidék fővárosa” Budapest és Szolnok között félúton.
Fiatal várásunk (1989).
9. Szigetszentmiklós, 35 000 (1980 k. 25e)
Középváros, járási székhely a Csepel-sziget északi részén, az M0-s körgyűrű mellett, Ráckevei-Dunaág mellett, Csepel (kerület) déli határában.
Itt működött a II.Világháború alatt a Dunai Repülőgépgyár, mely katonai repülőgépeket gyártott (1942-1944 között).
Fiatal városunk (1986).
Dunaharaszti: Itt található a Coca Cola cég palackozóüzeme.
10. Ráckeve, 10 000
Kisváros, járási székhely a Ráckecvei-Duna két oldalán, Budapesttől 50 km-re délre, HÉV-vel megközelíthetően.
Nevét a délvidéki Kevéről menekülő szerbekről (rácokról) kapta (1440 k: kiskeue).
A hódoltság végére elnéptelenedett (1684), majd Savoyai Jenő birtokába került, ki barokk kastélyt építtetett (1702-1722).
Az egykori dunai molnároknak is emléket állító hajómalmát a város önerőből építette fel.
Régi-új városunk (1989).
11. Gyál, 23 000
Budapesttel összeépült járási székhely
Népe elsőként a homoki szőlőkből és a marhatenyésztésből gazdagodik, de 1900 k. még csak pár száz lakosa van. Pest fejlődése során a terület földesurai felparcellázták és eladták birtokukat, így jött létre a települéps sakktáblás szerkezete.
Itt működik a Tesco és McDonalds logisztikai központja. A Tesco a legnagyobb forgalmú magyarországi áruházlánc.
Fiatal városunk (1989).
Járásban van
Alsónémedi: Itt működik a CBA logisztikai központja, mely Magyarországon a második legnagyobb forgalmú áruházlánc és a legnagyobb a magyar tulajdonban lévők közül.
Ócsa, mely a Turján-vidékről és premontreiek által épített templomáról nevezetes (nádas, lábas éger, tőzegbánya).
12. Dabas, 16 000
Kisváros, járási székhely a Csepeli-sík és a Magas-pesti-síkság határán, az 5. főút mentén, 15 km hosszan.
A tatár és török időkben egyaránt elnéptelenedett. Térségében ér véget a Duna-Tisza-csatorna.
Négy falu egyesülésével jött létre (Alsó- és Felsődabas, Gyón, Sári). Fiatal városunk (1989).
Legnagyobb üzeme a Dabasi Nyomda.
Járásában van
Pusztavacs: Határában van a trianoni magyarország mértani középpontja.
14. Cegléd, 36 000
Az öntudatos mezőváros népe a marhatenyésztés és szőlőtermesztés révén kezdett gazdagodni.
A Háromváros legészakibb tagja. Bár hász-város volt, népe a hódoltság alatt többször elmenekült.
A ceglédi nép lelkes híve lett
Dózsa Györgynek, aki innen hívta hadba a parasztokat (ekkoriban 1100 lakosa van) .
Rákóczi Ferencnek, aki kétszer is tartózkodott a városban.
Kossuth Lajosnak, akitől a város főbírája kérte először a honvédsereg felállítását, s ez lett toborzóútjának első állomása (ekkoriban 16 000 lakosa van). A hagyomány úgy tudja, hogy itt éneklik először a Kossuth-nótát.
13. Nagykörös, 24 000
A Háromváros középső tagja Pest megye délkeleti zugában. Gimnáziumában tanított Arany János.
15. Érd, 63 000 ('80: 40e)
Pest-megye legnagyobb városa, középváros, járási székhely,
A fővároshoz tapadó jellegzetes alvóváros. Valódi városközpontja nincs - központi funkcióiban a fővárosra támaszkodik.
Várossá nyilvánítása előtt már a megye legnépesebb települése volt és egyben Európa legnépesebb (40e) falva (-1979). Napjainkban az ország egyetlen, növekvő népességű nagyobb városa.
”Érd és környéke őszibarackot …” szállít ”… a főváros piacaira.” /Fr8N-183./
Járásában van:
Százhalombatta, 19 000
Középváros a löszös Mezőföld északnyugati csücskében, a Benta patak és a Duna mellett, az érdi járásban, a fővárostól 27 kilométerre, a Batárság és Adria kőolajvezeték magyarországi végpontjánál.
A város névadói a vaskori (Halstatti kor), urnákat rejtő faácsolatú, kelta halomsírok (126 volt, ma 90 van).
Itt működik ”… az ország legnagyobb olajfinomítója és hőerőműve….” /Fr8N-182./
Magyarország legfőbb kőolaj- (Adria, Barátság I-II,) és földgázvezetékeink végállomása.
A Barátság (druzsba) kőolajvezetékről szóló megállapodást Csehszlovákia, Magyarország és a Szovjetúnió 1959-ben írja alá. A vezeték a Volga melletti Szamarából indul. A Barátság I. kőolajvezeték átmérője 40 cm, magyarországi szakasza 1962-ben készül el és két év múlva indul meg rajta a szállítás. A Barátság II. kőolajvezeték átmérője 60 cm és 1972-re lesz kész. A rendszeren 12 millió tonna kőolaj szállítható, de ebből csak 8 millió tonnát használunk ki. A vezeték magyarországi ágai Fiume mellett érik el az Adriai-tengert.
Az évi 10 millió tonna kapacitású Adria kőolajvezeték szintén Százhalombattára fut.
A MOL Rt. kezében lévő Dunai Finomító adja az országos finomítókapacitás 70%-át. 207 méter magas kéményei 1960-ban készülnek el.
Fő terméke a benzin, emellett kerozint, gáz- és fűtőolajat is termel; de paraffint, oldószereket és műanyag-alapanyagokat is gyárt. Magyarország legnagyobb erőműve a Dunai Hőerőmű. Fölgázt és a finomítóban termelt fűtőolajat használ.
16. Budakeszi, Wudigess, 4 000
Kisváros, járási székhely a Budai-hegységben, a János-hegytől nyugatra.
Nevében a keszi törzsnevet őrzi, bár a török után német szőlőművesekkel telepítették be.
Külterületén taláható a Mária kegyhelyéről nevezetes Makkosmária és a Vadaspark.
17. Pilisvörösvár, Werischwar, 14 000
Kisváros, járási székhely, a Pilisvörösvári-árok névadó települése (az árok összeköti Esztergomot és Óbudát, elválasztja a Pilist és a Budai-hegység Gerecse területét).
Nevét a török hódoltság alatt épült palánkváráról kapta, melynek építésekor vesszőfonat közé valószínűleg vörös agyagot tömtek. A hódoltság vérére elnéptelenedő településre a török kiverése után nyomban Fekete-erdei svábokat telepítettek (1689). Ma Magyarország legnagyobb arányban német lakta városa (28 %, 2011).
Egy időben bányásszák a barnaszenét (1906-41), tiszta dolomitja azonban ma is keresett (1908, vakolat, súrolópor - Superdoll).
Járásában van
Piliszentiván
A határában lévő Nagy-Szénás hegyen él a pilisi len (mn. dolomitlen) - és sehol másutt.
Pilisszántó, melynek kőfülkéje jégkori barlangleleteiről nevezetes.
Piliscsaba
A faluban található a rendszerváltás után alapított Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Kara (az itteni tanítás 1994-ben indul). Főépülete a magyar királyi koronát utánozza.
A falu mellett van Magyarország leghosszabb (780m-es) vasúti alagútja.
18. Szentendre, 25 000
”A Dunakanyarban üdülőövezet alakult ki …” /Fr8N-183./ ”… a Duna-kanyar idegenforgalmának szervező központja.” /mef-266./
”… zegzugos utcáiról és az ország legnagyobb falumúzeumáról híres.” /Fr8N-183./
Kisváros a Duna jobb partján, a Visegrádi-hegység keleti lábánál, HÉV végállomásánál.
Belvárosát a török elől menekült rácok (szerbek) építették "mediterrán hangulatúvá". Apró terek, sikátorok, raktárpadlások, bálafelhúzó horgok, sarokerkélyek, belső kertek őrzik a múltat. A gazdagodó kereskedőcsaládok 60 év alatt 7 templomot építettek (képfalak, tn. ikonosztázok).
Falumúzeuma (isz. skanzen) Magyarországon a legnagyobb és leglátogatottabb (200e fő/év). Az egyes tájak házai mellett ősi mesterségek (tímár, pék) munkafolyamatai és háziállatok is megtekinthetők.
Tahitótfalu: ”… a Szentendrei-sziget földiepret…” szállít ”… a főváros piacaira.” /Fr8N-183./
Visegrád
A falu feletti Sibrik-dombon (nevét egykori birtokosáról, Rákóczi Ferenc ezredes kapitányáról kapta) a rómaiak limest alkotó erődje állott (harang-alakú, falai 1-1.5m magasak voltak, 250 katona állomásozott benne).
Innen való a falu szláv-eredetű neve: Viszókij grád = magas vár -- Visegrád. Miután Géza fejedelem Esztergomot tette székhelyévé, a Visegrádi-szorosnál lévő, rommá lett erődöt megerősítette. Szent István uralma alatt ispánsági központ és vármegyszékhely lesz. Ennek börtönépületében tartatta fogva Szt.László király az életére törő Salamont (1081-83, és nem a tatárjárás után épült ún. Salamon-toronyban).
A tatárjárás után IV. Béla király a Duna vonalát különösen meg kívánja erősíteni. Visegrádon egy alsó- és felsővárból álló várrendszert építtet, melyet falak kötnek. A tatárok újabb betörése esetén ide menekítené családját, pl. Margitot is a Nyulak-szigeti zárdából. (Közben a Sibrik-dombi központ elenyészett, mivel nem volt mezőgazdasági háttere.)
Az alsóvár központjában emelt lakótornyot csak később (tévesen) kezdték Salamon-toronynak hívni. A lakótorony a rajnai vámszedő várak mintájára épült. Hatszög alaprajzú, ötemeletes, 31 méter magas, oldalfalai 3.6 m, sarkai pedig 8 m vastagok. Itt raboskodott 12 éven át "Drakula gróf" (p. Vlad Tepes) - akit később a havasalföldi fejedelemmé tett (patkány kínázás, megcsonkított jobbágyok karóba húzása). A török ostrom során déli sarka kidőlt -- rommá lett (1871-től állították helyre).
A felsővárban mn. fellegvárban két évszázadon át őrizték a királyi koronát.
Visegrád az Anjou királyok idején királyi székhely volt. A Dunához közeli, kellemesebb helyen Károly Róbert kezdte építtetni a királyi palotát (1320-). Itt történt Zách Felicián merényletkísérlete Károly Róbert ellen (1330) és itt zajlott a visegrádi királytalálkozó (1335), melyben a lengyel cseh és magyar király kérészéletű gazdasági szerződést kötött a Bécset elkerülő távolsági kereskedelemről. Virágkorát Mátyás király idejében élte. Ekkor már négy teraszon állott a 350 szobás palota. Udvarán lovagi tornák zajlottak, függőkertje, fürdője volt, a gerecsei vörös mészkőből faragott oroszlános díszkútból az ünnepségek alatt vörös és fehér bor folyt (ma másolat áll a helyén, a megrongált eredeti a Salamon-toronyban van). A palota Mátyás után pusztulásnak indult és már a török idők előtt rommá lett (1934-től kezdték feltárni, a palotaudvart pl. 15 m vastag törmelék alól).
A török háborúk idején a várrendszer többször gazdát cserélt és rommá lett. Épen maradt részeit I. Lipót császár robbantatta fel (1702).
A falu vendégforgalmi rendezvénye a júliusi Visegrádi Palotajátékok.
Itt található az ország első nyári bob pályája (750 m hosszú).
Csobánka: A falu fölött magasodó Oszoly-csúcs a sziklamászók gyakorlóhelye.
Budakalász: Nevezetessége az agyagból égetett ”… a budakalászi kocsi … egész Európa első kocsiábrázolása, ami a Kárpát-medencének az emberi civilizáció fejlődésében játszott fontos szerepére mutat.”
|